zbirni podaci i poveznice
poglavlja
članci
napomene
Učitavam poveznice...

Detalji dokumenta

Objavljen

23.12.2015.

Donesen

22.12.2015.

Poglavlja nisu pronađena.

Prethodnik
Nasljednik

Smjernice za organizaciju i razvoj sustava civilne zaštite na području Grada Zagreba za razdoblje od 2016. do 2019.

Pročišćeni tekst vrijedi od 23.12.2015.

Narodne novine 26/2015

Prikaz pročišćenog teksta na dan:

PREAMBULA

Smjernice za organizaciju i razvoj sustava civilne zaštite na području Grada Zagreba za razdoblje od 2016. do 2019. (»Službeni glasnik Grada Zagreba«, br. 26/15)

Na temelju članka 17. stavka 1. alineje 1. Zakona o sustavu civilne zaštite (Narodne novine 82/15) i članka 38. točke 35. Statuta Grada Zagreba (Službeni glasnik Grada Zagreba 19/99, 19/01, 20/01 - pročišćeni tekst, 10/04, 18/05, 2/06, 18/06, 7/09, 16/09, 25/09, 10/10, 4/13, 24/13 i 2/15), Gradska skupština Grada Zagreba, na 35. sjednici, 22. prosinca 2015., donijela je

SMJERNICE

za organizaciju i razvoj sustava civilne zaštite na području Grada Zagreba za razdoblje od 2016. do 2019.

UVOD

Grad Zagreb u okviru svojih ustavnih i zakonskih prava i obveza uređuje, planira, organizira, financira i provodi aktivnosti iz područja civilne zaštite.

Sukladno razmjeru opasnosti, prijetnji i posljedica izvanrednih događaja, velikih nesreća i katastrofa te ugroženosti ljudi, okoliša, materijalnih i kulturnih dobara, a s ciljem zaštite i spašavanja ljudi, materijalnih dobara te okoliša i ravnomjernog razvoja nositelja sustava civilne zaštite donose se Smjernice za organizaciju i razvoj sustava civilne zaštite na području Grada Zagreba za razdoblje od 2016. do 2019. (u daljnjem tekstu: Smjernice).

Smjernice su kontinuitet zacrtanih dugoročnih ciljeva, nastavak aktivnosti realizacije nedovršenih strateških ciljeva i zadaća. Ostvarenje zacrtanih ciljeva ovisno je o visini financijskih sredstava iz proračuna Grada Zagreba kao i drugim izvorima financiranja.

OKVIR I POLAZIŠNE OSNOVE

Osnova za izradu Smjernica je Zakon o sustavu civilne zaštite (u daljnjem tekstu: Zakon). Smjernice određuju smjer razvoja sustava civilne zaštite u Gradu Zagrebu u okviru jedinstvenog sustava civilne zaštite u Republici Hrvatskoj. Razvoj sustava civilne zaštite je kontinuirani i kreativni proces kojim će se sukcesivno razvijati i usavršavati sustav radi dosezanja najviših standarda potrebnih za provedbu zadaća civilne zaštite. Civilna zaštita je sustav organiziranja sudionika, operativnih snaga i građana za ostvarivanje zaštite i spašavanja ljudi, životinja, materijalnih i kulturnih dobara i okoliša u velikim nesrećama i katastrofama i otklanjanja posljedica terorizma i ratnih razaranja. Smjernicama se utvrđuju međusobna prava i obveze svih subjekata i sudionika sustava civilne zaštite u planskom pripremanju, osposobljavanju, opremanju i uvježbavanju njihovih organiziranih operativnih snaga te način međusobne koordinacije u provedbi zadaća civilne zaštite radi što kvalitetnijeg razvoja sustava civilne zaštite.

Polazište za razvoj sustava civilne zaštite je postojeća Procjena ugroženosti stanovništva, materijalnih i kulturnih dobara i okoliša od katastrofa i velikih nesreća za područje Grada Zagreba (Službeni glasnik Grada Zagreba 5/11; u daljnjem tekstu: Procjena) te Plan zaštite i spašavanja za područje Grada Zagreba (Službeni glasnika Grada Zagreba 19/11) u sklopu kojega je i Plan civilne zaštite za područje Grada Zagreba, kao i standardni operativni postupci koji iz toga proizlaze. Smjernice su osnova za izradu kako okvirnih tako i konkretnih financijskih planova za financiranje sustava civilne zaštite.

CILJ SMJERNICA ZA ORGANIZACIJU I RAZVOJ SUSTAVA CIVILNE ZAŠTITE

Cilj Smjernica je definiranje i usklađivanje ljudskih resursa i materijalno-tehničkih sredstava Grada Zagreba, odnosno definiranje sudionika sustava civilne zaštite u slučaju pojave bilo kakve ugroze, jačanje sposobnosti za vođenje akcija civilne zaštite na razini Grada Zagreba te uspostava sustava jasnih ovlasti i nadležnosti, odnosno jedinstvene koordinacije djelovanja sustava.

Smjernice su temelj za stvaranje preduvjeta za prevenciju i zaštitu od mogućih ugroza, prevenciju mogućih posljedica te stvaranje uvjeta za pripravnost i reagiranje u slučajevima izvanrednih događaja, velikih nesreća i katastrofa kao i poduzimanje potrebnih mjera i aktivnosti za otklanjanje posljedica i normalizaciju svakodnevnog života.

PROVOĐENJE SMJERNICA ZA ORGANIZACIJU I RAZVOJ SUSTAVA CIVILNE ZAŠTITE

Gradonačelnik Grada Zagreba na temelju prijedloga gradskog upravnog tijela nadležnog za poslove civilne zaštite (u daljnjem tekstu: Ured) podnijet će Gradskoj skupštini Grada Zagreba na razmatranje i usvajanje godišnju analizu stanja sustava civilne zaštite u Gradu Zagrebu.

Smjernice su dinamičan i sadržajno promjenjiv dokument. Promjene Smjernica moguće su zbog najmanje nekoliko temeljnih razloga: korekcije procjena ugroženosti, promijenjenih okolnosti u pogledu intenziteta i sadržaja ugroza, prijetnji i opasnosti, promjene u pogledu sudionika civilne zaštite, promjene u pogledu vremenskih i prostornih determinanti te promjene u pogledu kapaciteta i sposobnosti sustava civilne zaštite.

Ostvarenje Smjernica zahtijeva kontinuiranu edukaciju, osposobljavanje, treniranje i izobrazbu svih sudionika sustava civilne zaštite za ukupne ili specijalizirane poslove iz područja civilne zaštite.

NAČELA OSTVARIVANJA CIVILNE ZAŠTITE

Načelima ostvarivanja sustava civilne zaštite u Smjernicama su postavljeni temeljni okviri organiziranja i djelovanja sudionika sustava civilne zaštite, ali i svih drugih društvenih institucija i subjekata koji svojim aktivnostima posredno ili neposredno pridonose izgradnji i ostvarivanju sustavu civilne zaštite. Načela sustava civilne zaštite su opća načela: načelo humanosti i načelo zabrane diskriminacije te načela operativnog djelovanja sustava civilne zaštite: načelo supsidijarnosti, načelo solidarnosti i načelo kontinuiteta djelovanja. Ova su načela opći kriteriji za usklađivanje i vrednovanje postignuća na području civilne zaštite.

Načelo humanosti ostvaruje se osiguravanjem poštivanja osoba kojima se pruža pomoć, osiguravanjem prava na fizički i mentalni integritet i zaštitom osobnosti.

Načelo zabrane diskriminacije u sustavu civilne zaštite podrazumijeva pružanje potrebne pomoći svima kojima je potrebna, neovisno o rasi, etničkoj pripadnosti, boji kože, spolu, jeziku, vjeri, političkom ili drugom uvjerenju, nacionalnom ili socijalnom podrijetlu, imovnom stanju, članstvu u sindikatu, obrazovanju, društvenom položaju, bračnom ili obiteljskom statusu, dobi, zdravstvenom stanju, invaliditetu, genetskom naslijeđu, rodnom identitetu, izražavanju ili spolnoj orijentaciji.

U skladu s načelom supsidijarnosti odluke i mjere civilne zaštite ponajprije se donose i provode angažiranjem svih raspoloživih vlastitih resursa i sposobnosti sudionika i operativnih snaga sustava civilne zaštite jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave koja je pogođena velikom nesrećom ili katastrofom.

Prema načelu solidarnosti pogođenoj jedinici lokalne i područne (regionalne) samouprave upućuje se dodatna pomoć nakon što su angažirani svi raspoloživi resursi i sposobnosti sudionika i operativnih snaga sustava civilne zaštite.

U skladu s načelom kontinuiteta djelovanja sudionici i operativne snage u sustavu civilne zaštite nastavljaju obavljati poslove iz svog djelokruga i u velikim nesrećama i katastrofama.

OPERATIVNE SNAGE SUSTAVA CIVILNE ZAŠTITE U GRADU ZAGREBU

Zakonom su definirane operativne snage sustava civilne zaštite. Gradonačelnik Grada Zagreba je Zaključkom o utvrđivanju operativnih snaga zaštite i spašavanja i pravnih osoba od interesa za zaštitu i spašavanje Grada Zagreba (Službeni glasnik Grada Zagreba 24/09) utvrdio operativne snage zaštite i spašavanja i pravne osobe od interesa za zaštitu i spašavanje Grada Zagreba, i to:

1. Stožer zaštite i spašavanja Grada Zagreba;

2. Javna vatrogasna postrojba Grada Zagreba;

3. Vatrogasna zajednica Grada Zagreba;

4. Nastavni zavod za hitnu medicinu Grada Zagreba;

5. Zapovjedništvo civilne zaštite Grada Zagreba;

6. zapovjedništva civilne zaštite gradskih četvrti Grada Zagreba;

7. specijalističke postrojbe civilne zaštite Grada Zagreba;

8. postrojbe opće namjene civilne zaštite Grada Zagreba.

Operativne snage sudionici su sustava civilne zaštite, pozivaju se, mobiliziraju i aktiviraju za provođenje mjera i postupaka radi sprječavanja nastanka, ublažavanja te uklanjanja posljedica izvanrednog događaja, velike nesreće i katastrofe.

Operativne snage dužne su u obavljanju redovitih djelatnosti planirati mjere i poduzimati aktivnosti radi otklanjanja ili umanjenja mogućnosti nastanka izvanrednog događaja, velike nesreće i katastrofe te prilagođavati obavljanje redovite djelatnosti okolnostima kada je proglašena katastrofa.

Operativnim snagama rukovodi i koordinira gradonačelnik Grada Zagreba uz potporu Stožera zaštite i spašavanja Grada Zagreba. U katastrofama i velikim nesrećama gradonačelnik Grada Zagreba izravno zapovijeda operativnim snagama sustava civilne zaštite Grada Zagreba.

Temeljem Zakona, a u skladu s dinamikom donošenja provedbenih akata Zakona, gradonačelnik Grada Zagreba će u sljedećem razdoblju donijeti odluku o osnivanju Stožera civilne zaštite kao stručnog, operativnog i koordinativnog tijela za provođenje mjera i aktivnosti civilne zaštite u velikim nesrećama i katastrofama.

U operativne snage sustava civilne zaštite ubrajamo i udruge građana bitne za sustav civilne zaštite (npr. udruge za obuku potražnih pasa, speleološke udruge, planinarske udruge, kinološke udruge, radioamaterske udruge, ronilački klubovi i drugi).

Temeljem Zakona, a u skladu s dinamikom donošenja provedbenih akata Zakona, gradonačelnik Grada Zagreba će u sljedećem razdoblju donijeti akt kojim će se utvrditi operativne snage sustava civilne zaštite i pravne osobe od interesa za sustav civilne zaštite Grada Zagreba.

Popis pravnih osoba od interesa za sustav civilne zaštite Grada Zagreba usklađivat će se s popisom pravnih osoba od interesa za sustav civilne zaštite Republike Hrvatske, te će se mijenjati i dopunjavati ovisno o kapacitetima i mogućnostima svake pravne osobe, odnosno ovisno o potrebama Grada Zagreba.

Operativne snage djeluju i razvijaju se u skladu s posebnim zakonima koji reguliraju djelatnost za koju su osnovane, te na temelju Zakona o sustavu civilne zaštite i podzakonskih propisa koji reguliraju područje civilne zaštite, procjene ugroženosti i planova zaštite i spašavanja te na osnovi ovih smjernica.

Operativne snage financiraju se dijelom ili u cijelosti iz proračuna Grada Zagreba. Iz proračuna Grada Zagreba financiraju se i izabrani programi i projekti udruga građana koji su od interesa za civilnu zaštitu. U idućem razdoblju aktivnosti treba usmjeriti prema projektima koji se financiraju sredstvima iz fondova Europske unije.

SUSTAV UPRAVLJANJA U IZVANREDNIM DOGAĐAJIMA, VELIKIM NESREĆAMA I KATASTROFAMA

Polazeći od potencijalne opasnosti i ranjivosti u izvanrednim događajima, velikim nesrećama i katastrofama Grad Zagreb je organizirao sveobuhvatnu provedbu organiziranja, upravljanja i zapovijedanja sustavom civilne zaštite.

Smjernicama se osigurava integriran i efikasan odgovor na bilo koji oblik i vrstu ugroze sveobuhvatno, osiguravajući zadovoljavanje potreba pogođenih žrtava uz promicanje odgovarajućih doprinosa svih sudionika sustava civilne zaštite.

Upravljanje sustavom civilne zaštite Grada Zagreba, postavljeno je hijerarhijski i sastoji se od nekoliko razina upravljanja te se odnosi na upravljanje u svim situacijama: izvanrednim događajima, velikim nesrećama i katastrofama. Upravljanje se ostvaruje u centrima odlučivanja različitih razina, a riječ je o središtima ili lokacijama kojima se dostavljaju sve obrađene i analizirane relevantne informacije u odnosu na izvanredni događaj, veliku nesreću i katastrofu na temelju kojih se pravodobno donose odgovarajuće odluke. Ti centri su:

- Stožer zaštite i spašavanja Grada Zagreba;

- gradsko upravno tijelo nadležno za poslove civilne zaštite;

- Vatrogasno zapovjedništvo Grada Zagreba;

- Zapovjedništvo civilne zaštite Grada Zagreba;

- zapovjedništva civilne zaštite gradskih četvrti Grada Zagreba;

- zapovjedništva specijalističkih postrojbi civilne zaštite Grada Zagreba;

- udruge građana (HGSS - Stanica Zagreb, KOSSP, HUOPP, Zagrebački radioamaterski savez, Skauti i dr.);

- Nastavni zavod za hitnu medicinu Grada Zagreba.

Gradsko upravno tijelo nadležno za poslove civilne zaštite

Ured obavlja poslove sukladno Odluci o ustrojstvu i djelokrugu gradskih upravnih tijela (Službeni glasnik Grada Zagreba 16/09, 22/09, 9/12, 4/13, 6/13, 17/13, 24/13, 21/14, 26/14 i 5/15 - pročišćeni tekst). Njegova je uloga usklađivanje napora i djelovanja prilikom upravljanja rizicima te u slučajevima izvanrednih događaja, velikih nesreća i katastrofa.

Zapovjedništvo civilne zaštite Grada Zagreba

Zapovjedništvo civilne zaštite Grada Zagreba je stručno, operativno i koordinativno tijelo koje pruža stručnu pomoć i priprema akcije civilne zaštite kojima upravlja gradonačelnik Grada Zagreba.

Sastoji se od 14 članova sa zapovjednikom, načelnikom, operativcem te pomoćnicima za pojedine mjere CZ.

Zapovjedništva civilne zaštite gradskih četvrti

Zapovjedništvo civilne zaštite osnovano je u svih 17 gradskih četvrti.

Zapovjedništva CZ gradskih četvrti imaju po osam članova. Zapovjedništva imaju zapovjednika, načelnika, operativca, dva pomoćnika za mjere civilne zaštite i tri člana. Zapovjednik zapovjedništva je predsjednik vijeća gradske četvrti.

Zapovjedna struktura udruga građana - sudionika sustava civilne zaštite

Udruge građana kao bitni sudionici u sustavu zaštite i spašavanja imaju različito uspostavljenu zapovjednu strukturu tako da: HGSS - Stanica Zagreb ima pročelnika Stanice, a Klub za obuku službenih i sportskih pasa "Zagreb" (KOSSP), Hrvatska udruga za obuku potražnih pasa (HUOPP), Grupa potražnih pasa Zagreb, Zagrebački speleološki savez i Zagrebački radioamaterski savez imaju predsjedništvo. Obuka zapovjednih struktura provodi se prema vlastitim planovima i programima.

Nastavni zavod za hitnu medicinu Grada Zagreba

Nastavnim zavodom za hitnu medicinu Grada Zagreba upravljaju ravnatelj Zavoda, zamjenik te upravno vijeće. Osposobljavanje provode prema vlastitim planovima i programima.

RAZVOJ SUSTAVA CIVILNE ZAŠTITE GRADA ZAGREBA PROJEKTIMA UREDA

Ured će staviti naglasak na popunu postrojbi civilne zaštite opće namjene i specijalističkih postrojbi. Uz popunu postrojbi, strukturirat će se zapovjedna linija u svakoj gradskoj četvrti za postrojbe opće namjene. Radi opremanja sustava civilne zaštite, Ured će provoditi aktivnosti nabave odora postrojbama civilne zaštite i nabave druge osobne i skupne opreme koja je potrebna za obavljanje zadaća sustava civilne zaštite u slučaju nastanka izvanrednih događaja, velikih nesreća i katastrofa. Analitikom i planiranjem obavljat će se poslovi u vezi s praćenjem propisa, stanja i pojava koje mogu dovesti do izvanrednih događaja, velikih nesreća i katastrofa, te će se prikupljati informacije i podatci, izrađivati izvješća o stanju sustava civilne zaštite, smjernice za organizaciju i razvoj sustava civilne zaštite na području Grada, ažurirati i usklađivati Procjenu, Plan zaštite i spašavanja Grada Zagreba u sklopu kojega je i Plan civilne zaštite na području Grada Zagreba.

Nakon što se ostvare nužne pretpostavke, pristupit će se ažuriranju vanjskih planova za sprječavanje velikih nesreća koje uključuju opasne tvari što mogu izazvati posljedice za život i zdravlje ljudi i okoliš, te ažuriranju operativnih planova, izradi podloga za osiguranje dostupnosti vanjskih planova javnosti, pripremi podloga za izradu općih akata kojima se propisuju mjere, aktivnosti i poslovi civilne zaštite.

U Uredu će se provodit mjere i aktivnosti iz programa Vlade Republike Hrvatske za provedbu posebnih mjera zaštite od požara od interesa za Republiku Hrvatsku, što ga Vlada Republike Hrvatske donosi za svaku godinu. Uskladit će se svi podatci i odrednice iz važećeg Plana zaštite od požara, donosit će se i usvajati plan rada Stožera zaštite i spašavanja, odnosno Stožera civilne zaštite za svaku požarnu sezonu, te usvajati plan aktivnog uključenja svih subjekata zaštite od požara na području Grada Zagreba i koordinirati mjere i aktivnosti prevencije zaštite od požara.

PROJEKTI UREDA

1) Razvoj komunikacijskog sustava za hitne situacije Grada Zagreba

2) Razvoj geografsko-informacijskog sustava za hitne situacije Grada Zagreba

3) Ustrojavanje, opremanje, edukacija i vježbe postrojbi civilne zaštite Grada Zagreba

4) Uspostava zagrebačke seizmološke mreže

5) Izrada studije Potresni rizik Grada Zagreba - infrastruktura, stanovništvo, građevine i kulturna dobra.

1) Razvoj komunikacijskog sustava za hitne situacije Grada Zagreba

Sposobnost odgovora operativnih snaga civilne zaštite na nesreće i katastrofe uvelike ovisi o mogućnostima efikasne komunikacije. Neadekvatnost trenutnog sustava veza za izvanredne događaje, velike nesreće i katastrofe može negativno utjecati na sposobnost odgovora.

Zbog većeg broja sudionika sustava civilne zaštite na nacionalnoj i lokalnoj razini, trenutno se upotrebljavaju različiti komunikacijski sustavi.

Time se značajno smanjuje sposobnost djelovanja lokalnih i državnih sudionika zaštite i spašavanja pri odgovoru na izvanredne događaje, velike nesreće i katastrofe kao i pružanju pomoći građanima.

Ured je odgovoran za pripremu sudionika sustava civilne zaštite za odgovor u slučaju izvanrednih događaja, velikih nesreća i katastrofa. U suradnji s nekoliko službi sustava civilne zaštite ustanovio je nedostatak u sustavu veza između operativnih snaga i identificirao potrebu za uspostavom jedinstvenog sustava veza.

Stoga je, u sklopu projekta "Razvoj komunikacijskog sustava za hitne situacije Grada Zagreba" Ured uspostavio Nadzorno-komunikacijski centar (u daljnjem tekstu: NKC) koji instaliranom opremom (integracijska komunikacijska konzola) povezuje službe i osobe koje upotrebljavaju različite sustave veza.

Prema projektu sustav veza operativnih snaga Grada Zagreba podijeljen je na tri dijela:

- sustav veza koje upotrebljavaju operativne snage u svojim redovitim zadaćama:

- alternativni sustav veza:

- satelitski sustav veza,

- HF sustav veza;

- sustav veza civilne zaštite Grada Zagreba.

Sustav veza koje upotrebljavaju operativne snage u svojim redovitim zadaćama

Cilj Ureda na području sustava veza koje upotrebljavaju operativne snage u svojim redovitim zadaćama je daljnje poboljšanje i omogućavanje komunikacije između svih relevantnih čimbenika sustava civilne zaštite u Gradu Zagrebu.

Predstoji integracija komunikacijskog sustava s pravnim osobama i drugim organizacijama koji posjeduju bilo kakav komunikacijski uređaj od posebnog interesa za sustav civilne zaštite.

Nadalje se planira dodatno poboljšati i proširiti VHF analogni sustav veza kojim se koristi Javna vatrogasna postrojba Grada Zagreba (u daljnjem tekstu: JVPGZ) i Vatrogasna zajednica Grada Zagreba (u daljnjem tekstu: VZGZ) kao najbrojniji dio sustava civilne zaštite Grada Zagreba.

Nastavit će se dodatna edukacija i vježbe da bi osigurali što bolji i kvalitetniji prijenos informacija među korisnicima komunikacijskog sustava civilne zaštite.

Alternativni sustav veza

Alternativni sustav veza služi za uspostavu komunikacije u slučajevima velikih nesreća i katastrofa, tj. kada prestanu funkcionirati ili se preopterete redovni sustavi veza, a podijeljeni su na satelitski sustav veza i HF sustav veza.

Satelitskim sustavom veza uz Uredov NKC povezani su Policijska uprava zagrebačka (u daljnjem tekstu: PUZ) preko operativno-komunikacijskog centra (u daljnjem tekstu: OKC) PUZ-a, Nastavni zavod za hitnu medicinu Grada Zagreba, Državna uprava za zaštitu i spašavanje - Područni ured Zagreb (u daljnjem tekstu: DUZS), JVPGZ i dva terenska koordinacijska tima.

Cilj Ureda je uspostaviti način razmjene podataka i redovitu provjeru veza između OKC-a kao kontrolu spremnosti sustava čime će se ujedno uvježbavati međusobna komunikacija i koordinacija djelovanja u izvanrednim događajima, velikim nesrećama i katastrofama.

Ured je predvidio (ovisno o financijskim mogućnostima) nabavu dodatnih satelitskih terminala kojima bi se opremila zborna mjesta specijalističkih postrojbi civilne zaštite Grada Zagreba za spašavanje iz ruševina te prema mogućnostima i zapovjedništva civilne zaštite po gradskim četvrtima.

Prema potrebi službenici Ureda dalje će educirati korisnike.

Drugi alternativni komunikacijski sustav upotrebljava se za komunikaciju prema DUZS-u i Ministarstvu obrane Republike Hrvatske, točnije s Regionalnim centrom zaštite i spašavanja u Divuljama i s drugim gradovima unutar Republike Hrvatske i izvan nje. Područje rada i pokrivanja bi u ovom trenutku bio Zagreb i Zagrebačka županija uz mogućnost kontakta sa susjednim županijama. Sustav je uspostavljen i sastoji se od:

- četiri bazne HF stanice na lokacijama: Balokovićeva bb, Zapruđe (UHS), Ksaverska cesta 107 (DUZS), Nehajska 7 (DUZS), Tkalčićeva 67 (DUZS) i

- dva prijenosna uređaja (Zagrebački radioamaterski savez).

Cilj Ureda je uspostaviti redovitu provjeru veza između baznih stanica smještenih u Gradu Zagrebu te ostalih stanica DUZS-a smještenih izvan Grada Zagreba čime će se ujedno uvježbavati međusobna komunikacija i koordinacija djelovanja u hitnim situacijama.

Planirana je i dodatna edukacija službenika Ureda i radioamatera zbog specifičnosti opreme i načina komunikacije, prijenosa informacija i sl. u trenucima velikih nesreća i katastrofa.

Sustav veza civilne zaštite Grada Zagreba

Sustav veza civilne zaštite Grada Zagreba trenutno se oslanja na postojeće resurse (ljudske i tehničke) Zagrebačkoga radioamaterskog saveza. Dogovorene su glavne i alternativne frekvencije koje će biti dio Plana zaštite i spašavanja - komunikacija.

Cilj Ureda je uspostaviti aktivni sustav i redovitu provjeru veza između NKC Ureda i radioamatera na području Grada Zagreba.

Planirano je poboljšanje antenskog sustava u NKC Ureda čime bi se poboljšala frekvencijska pokrivenost područja Grada Zagreba.

I dalje će se provoditi integracija novih radioamatera u sustav veza civilne zaštite Grada Zagreba kao i dodatne edukacije radioamatera i službenika Ureda.

2) Razvoj geografsko-informacijskog sustava za hitne situacije Grada Zagreba

Razvoj geografsko-informacijskog sustava za hitne situacije (u daljnjem tekstu: GIS) nastavlja se u planskom razdoblju za koji se donose smjernice u skladu s aktivnostima koje su već realizirane u proteklom razdoblju.

Osim spomenutih aktivnosti, predlaže se projekt implementacije praćenja vozila u sustavu operativnog plana zaštite i spašavanja, u postojeću GIS bazu podataka koju je Ured većim dijelom realizirao i naknadno je upotpunjava i ažurira novim podatcima. Konkretno, radi se o nabavci GPS uređaja za vatrogasna vozila na području Grada Zagreba (JVPGZ i dobrovoljnih vatrogasnih društava).

Sličan sustav već je implementiran u vozila Nastavnog zavoda za hitnu medicinu Grada Zagreba na području Zagreba i u vatrogasna vozila na području Javne vatrogasne postrojbe Velike Gorice.

Operativno gledajući, nadgledanje vozila koja sudjeluju u sustavu civilne zaštite od velike je važnosti jer sustav daje trenutne informacije o položaju vozila na terenu, odnosno njegovoj ruti (npr. kod vozila Nastavnog zavoda za hitnu medicinu Grada Zagreba, je li vozilo krenulo prema zdravstvenoj ustanovi, koja su vozila slobodna za daljnji prihvat i transport unesrećenih, tj. analize najbližih zdravstvenih ustanova, odnosno vatrogasnih postrojbi od mjesta intervencije i sl.). Također, važno je napomenuti da bi ovaj sustav nadgledanja uvelike pridonio efikasnijim vatrogasnim intervencijama dnevno, tj. i onda kada nema velikih akcidenata.

3) Ustrojavanje, opremanje, edukacija i vježbe postrojbi civilne zaštite Grada Zagreba

Usvajanjem Procjene, procijenjeno je da su trenutno raspoložive snage sustava civilne zaštite Grada Zagreba dostatne za sprječavanje i nošenje s posljedicama u slučaju bujičnih poplava, klizišta i tehničko-tehnoloških nesreća i katastrofa.

Međutim, u slučaju prirodnih katastrofa izazvanih potresom najvećega pretpostavljenog intenziteta za Grad Zagreb, 8 - 9 stupnjeva po Mercali-Cancani-Siebergovoj ljestvici, procijenjeno je da postojeće snage nisu dostatne i da je potrebno ustrojiti postrojbe civilne zaštite opće i specijalističke namjene te ujedno nabaviti potrebnu opremu za poduzimanje mjera i aktivnosti u slučaju katastrofa, velikih nesreća i potresa.

Odlukom o osnivanju postrojbi civilne zaštite opće namjene Grada Zagreba (Službeni glasnik Grada Zagreba 6/11) i Odlukom o osnivanju postrojbi civilne zaštite specijalističke namjene Grada Zagreba (Službeni glasnik Grada Zagreba 6/11) Gradske skupštine Grada Zagreba osnovane su postrojbe specijalističke i opće namjene civilne zaštite Grada Zagreba.

U koordinaciji s Područnim uredom Državne uprave za zaštitu i spašavanje definiran je unutarnji ustroj postrojbi civilne zaštite opće i specijalističke namjene, kako je i navedeno u zaključnim ocjenama u Procjeni;

1. postrojbe civilne zaštite specijalističke namjene:

- tim civilne zaštite za spašavanje iz ruševina (USAR - Urban Search and Rescue),

- tim civilne zaštite za zaštitu i spašavanje iz vode,

- tim civilne zaštite za logistiku,

2. postrojbe civilne zaštite opće namjene:

- postrojbe opće namjene.

Postrojbe civilne zaštite opće i specijalističke namjene ustrojene su na sljedeći način:

- 17 postrojbi - timova snage 105 pripadnika po svakoj gradskoj četvrti, ukupno 1785 pripadnika,

- 13 specijalističkih timova za spašavanje iz ruševina sa po 30 pripadnika i 3 potražna psa, ukupno 390 pripadnika i 39 potražnih pasa,

- 1 specijalistički tim za spašavanje na vodi snage 36 pripadnika,

- 2 specijalistička tima za logistiku, svaki sa po 99 pripadnika, ukupno 198 pripadnika,

- 2 povjerenika civilne zaštite za svaki od 218 mjesnih odbora, ukupno 436 povjerenika,

- 2 voditelja skloništa za svako od 650 skloništa, ukupno 1300 voditelja,

- 1 zapovjedništvo civilne zaštite Grada Zagreba sa 14 pripadnika,

- 1 zapovjedništvo civilne zaštite za svaku od 17 gradskih četvrti sa po 8 pripadnika, ukupno 136.

U tijeku je ažuriranje Procjene kojom se planira osigurati dodatan broj pripadnika postrojbi civilne zaštite u iznosu od 15% u odnosu na procijenjeni potreban broj pripadnika kako bi se na adekvatan način odgovorilo potencijalnim ugrozama i rizicima. Popunjavanje postrojbi civilne zaštite kontinuiran je i dinamičan proces.

U sljedećem razdoblju sukladno dinamici donošenja provedbenih akta iz područja civilne zaštite Republike Hrvatske planirano je dodatno usklađivanje temeljnih dokumenata koji se odnose na sustav civilne zaštite Grada Zagreba, pri čemu se ponajprije podrazumijeva izrada Procjene rizika od velikih nesreća za Grad Zagreb.

4) Uspostava zagrebačke seizmološke mreže

Zbog visokog seizmičkog potencijala Grada Zagreba i okolnih područja potrebno je sustavno i kontinuirano instrumentalno praćenje seizmičke aktivnosti te s tim u vezi i uspostava Zagrebačke seizmološke mreže. U tu je svrhu uspostavljena lokalna mreža digitalnih seizmografa, ukupno šest seizmografa, koja je omogućila detaljnije istraživanje karakteristika seizmičke aktivnosti užega lokalnog i širega regionalnog prostora, radi definiranja što egzaktnijih seizmoloških i seizmotektonskih modela generiranja potresa.

Tako dobiveni rezultati osnova su za podloge pri planiranju, projektiranju, gradnji i poduzimanju drugih preventivnih mjera zaštite od djelovanja potresa, a pravnu osnovu za ovakav način suradnje pruža Sporazum o poslovnoj suradnji, što su ga 22. rujna 2006. potpisali Grad Zagreb i Prirodoslovno-matematički fakultet Sveučilišta u Zagrebu. Ta suradnja u skladu je i s aktivnostima Projekta kompleksnih geotehničkih i seizmičkih istraživanja za potrebe planiranja i gradnje na području Grada Zagreba.

S obzirom na okvir svog djelovanja Ured je u prethodnom razdoblju, prema spomenutom Sporazumu o poslovnoj suradnji Grada Zagreba i Prirodoslovno-matematičkog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu, osigurao financijska sredstva za nabavu četiri seizmografa i četiri akcelerografa u okviru Zagrebačke mreže seizmografa.

Kratkoročno, mreža će omogućiti preciznije i znatno brže određivanje parametara svih potresa na zagrebačkome području. To je važno ne samo za promptno obavješćivanje nadležnih službi i javnosti o karakteristikama jakih potresa, već i za procjene odvijanja tijeka seizmičke aktivnosti nakon potresa. Nadalje, upotreba modernih digitalnih instrumenata osigurat će hrvatskoj seizmologiji ravnopravno uključivanje u današnju europsku i svjetsku mrežu seizmoloških postaja, te primjenu metoda i određivanja veličina koje se danas u seizmologiji upotrebljavaju u okviru međunarodne suradnje i novih normi i propisa.

Dugoročno, detaljnije i kvalitetnije izučavanje karakteristika pojavljivanja potresa na zagrebačkome području osigurava sustavno i trajno dopunjavanje osnovnih i specijalnih podloga za prostorno planiranje, protupotresno graditeljstvo i općenito poduzimanje mjera zaštite od mogućih štetnih djelovanja potresa. Uz veliko značenje za prevenciju, kao zasad jedinoga učinkovitog načina zaštite od potresa, rezultati rada Zagrebačke mreže seizmoloških postaja osiguravat će trajno i osnovu za sva naknadna znanstvena i stručna istraživanja karakteristika potresa i njihove povezanosti s tektonskim procesima.

5) Izrada studije Potresni rizik Grada Zagreba - infrastruktura, stanovništvo, građevine i kulturna dobra

Izradom studije Potresni rizik Grada Zagreba želi se ustanoviti rizik kojemu mogu biti izloženi stanovnici, infrastrukturne i druge građevine u slučaju jakog potresa. Za ostvarenje ciljeva projekta nužno je obraditi četiri cjeline problema, i to: definirati potresnu opasnost za cijelo gradsko područje, izraditi bazu podataka o građevinama s obzirom na njihove građevne značajke, potresnu otpornost, funkciju, nastanjenost i ulogu neposredno nakon potresa, provesti procjenjivanje oštetljivosti korištenjem izrađene baze podataka i utvrditi mogući rizik za stanovnike (procijeniti broj ugroženih, ranjenih i poginulih) i imovinu (opseg oštećenja i uništenja).

Projektom se planira obraditi sve vrste građevina: stambene građevine i sve koje imaju javnu ili socijalnu funkciju i kojih je neprekinuta funkcija važna neposredno nakon potresa kao i građevine posebne kulturne vrijednosti. U skupini posebnih javnih građevina su dječji vrtići, osnovne i srednje škole, zgrade visokih učilišta, fakulteta i sveučilišta, zdravstvene ustanove, domovi za nemoćne, zgrade policijskih i vatrogasnih postrojba, komunikacijska središta, zgrade Vlade, Sabora i Grada Zagreba, vjerske građevine, kazališta, muzeji, sportske dvorane i javne garaže i skloništa. Potresni rizik za gradsku infrastrukturu utvrdit će se u suradnji s odgovarajućim gradskim službama.

Glavni je cilj Projekta doći do novih, znanstveno i stručno utemeljenih spoznaja koje će poslužiti službama Grada Zagreba da kao odgovorni donositelji odluka odluče o mjerama koje treba poduzeti u idućem kratkoročnom i srednjoročnom razdoblju da bi se ljudske žrtve i gospodarski gubici nakon prirodne katastrofe sveli na najmanju moguću mjeru. Na to ih obvezuju i zakoni koji su na snazi. U zaključnim analizama utvrdit će se one kritične aktivnosti koje treba provesti prve i odrediti one kritične građevine kojih potresnu otpornost treba u kratkom roku povećati da bi se umanjila opasnost njihova rušenja ili teškog oštećenja.

Projektna dokumentacija je rađena prema Pravilniku o zaprimanju i vrednovanju inicijativa, odobrenju i uspostavi te provedbi i zatvaranju projekata u Gradu Zagrebu (Službeni glasnik Grada Zagreba 13/12) te je projekt spreman za financiranje.

Prema projektnoj dokumentaciji predviđeno je financiranje iz EU fondova - Operativnog programa kohezija i konkurentnost, prioritetna os 5, investicijski prioritet 5b - promicanje ulaganja koja se odnose na posebne rizike, osiguranje otpornosti na katastrofe i razvoj sustava za upravljanje katastrofama, specifični cilj 5b1- jačanje sustava upravljanje katastrofama.

PROJEKTI OPERATIVNIH SNAGA SUSTAVA CIVILNE ZAŠTITE

Obuka za spašavanje iz ruševina

Za razdoblje 2016. - 2019. planira se obuka za spašavanje iz ruševina za 300 članova VZGZ i pripadnika JVPGZ te dodatna edukacija i uvježbavanje. Uz to Ured planira opremiti osobnom opremom sve educirane dobrovoljne vatrogasce te započeti opremanje timova skupnom opremom za spašavanje iz ruševina. Cilj ovoga projekta je uspostava i permanentno osposobljavanje i povećanje broja osposobljenih pripadnika timova za spašavanje iz ruševina. Obuka će se provoditi u razdoblju za koje se donose Smjernice.

International Trauma Life Support (izobrazba za pružanje prve pomoći prema međunarodnim standardima uz specijalističku obuku za izvlačenje iz ruševina)

U sklopu edukacije dobrovoljnih vatrogasaca za izvlačenje iz ruševina Ured će organizirati International Trauma Life Support (pružanje prve pomoći prema međunarodnim standardima) (u daljnjem tekstu: ITLS) izobrazbu u razdoblju 2016. - 2019., koju provode educirani članovi Hrvatske gorske službe spašavanja. Tijekom spomenutog razdoblja planira se ITLS izobrazba za 600 članova VZGZ -a i pripadnika JVPGZ, a obuku trebaju proći svi koji su završili obuku za spašavanje iz ruševina.

Izobrazba iz prve pomoći za Javnu vatrogasnu postrojbu Grada Zagreba - upotreba defibrilatora

U okviru započetog projekta obuke profesionalnih vatrogasaca JVPGZ-a za medicinsko zbrinjavanje osoba i upotrebu defibrilatora, a na zahtjev Ureda, Nastavni zavod za hitnu medicinu Grada Zagreba izradio je program Temeljni postupci oživljavanja odraslih uz primjenu automatskog vanjskog defibrilatora i zbrinjavanje ozlijeđenih. Na temelju navedenog programa nastavit će se izobrazba profesionalnih vatrogasaca za oživljavanje odraslih uz primjenu automatskih vanjskih defibrilatora. Radi što kvalitetnijeg obavljanja izobrazbe, Ured je pribavio šest defibrilatora, kovčeg s lutkom za učenje oživljavanja i lutku za vježbanje defibrilacije s AED trener-defibrilatorom te su dani na korištenje JVPGZ. Za razdoblje 2016. - 2019. planira se obuka za još 600 pripadnika JVPGZ i članova VZGZ.

Vatrogasna ronilačka izobrazba

Za razdoblje 2016. - 2019. planira se ronilačka izobrazba za stupanj AWD za još 30 profesionalna vatrogasca, za stupanj ronilac spašavatelj za 10 vatrogasaca te za stupanj voditelj ronjenja za 20 vatrogasaca.

LOGISTIČKA POTPORA POSLOVIMA CIVILNE ZAŠTITE

U Uredu je u proteklom razdoblju stvorena baza podataka sudionika sustava civilne zaštite u Gradu Zagrebu te je potrebno daljnje ažuriranje i nadopunjavanje postojeće baze.

Određene su pravne osobe od interesa za sustav zaštite i spašavanja u Gradu Zagrebu - popis pravnih osoba potrebno je i dalje usklađivati s popisom pravnih osoba na državnoj razini koji priprema i dopunjava DUZS da se podatci ne bi preklapali.

Dalje će se prikupljati podatci o resursima građevinskih tvrtki (ljudi i mehanizacija) i njihove lokacije i na temelju njih će se dopunjavati operativna baza podataka.

Nabavljat će se zaštitna odjeća i obuća za pripadnike postrojbi civilne zaštite radi njihove što bolje opremljenosti, kao i skupna oprema za izvlačenje iz ruševina.

Osigurat će se sredstva za vježbe i postrojavanja pripadnika civilne zaštite.

Nastavit će se s financiranjem VZGZ i Hrvatske gorske službe spašavanja - Stanica Zagreb.

Osigurat će se sredstva za financiranje projekata koje će provoditi udruge građana, a od interesa su za sustav civilne zaštite Grada Zagreba.

Osigurat će se dodatna sredstva za izobrazbu i retreniranje instruktora za provođenje obuke za spašavanje iz ruševina.

U sljedećem razdoblju 2016. - 2019. Grad Zagreb uspostavit će potrebne evidencije pripadnika snaga civilne zaštite i informacijske baze podataka o operativnim snagama, materijalnim sredstvima i opremi operativnih snaga sustava civilne zaštite. Uspostava spomenutih evidencija i informacijskih baza podataka provest će se nakon što se donesu provedbeni akti Zakona na razini Republike Hrvatske.

OPERATIVNI POSLOVI

U okviru operativnih poslova nastavit će se prikupljati podatci o svim sudionicima sustava civilne zaštite radi izrade operativne baze podataka sudionika sustava civilne zaštite s naglaskom na njihovo brzo operativno reagiranje u slučaju nastanka izvanrednih događaja, velikih nesreća i katastrofa u Gradu Zagrebu.

Tijekom 2016. - 2019. nastavit će se suradnja s Geodetskim fakultetom te ažuriranje GIS sustava podatcima o kritičnoj infrastrukturi koja može utjecati na zoniranje evakuacijskih površina, ali i na izazivanje nesreća i katastrofa. S područja GIS sustava, a u vezi s operativnim zadatcima, nastavit će se:

- suradnja s Fakultetom prometnih znanosti radi implementiranja suvremenih mobilnih tehnologija,

- suradnja s timom Geodetskog fakulteta na praćenju geodinamičkih promjena u trusnom prostoru Grada Zagreba.

Da bi operativne snage sustava civilne zaštite brzo reagirale, bit će nastavljeni već započeti projekti:

- s Hrvatskom gorskom službom spašavanja - Stanica Zagreb projekt uvježbavanja specijalnih jedinica civilne zaštite za izvlačenje iz ruševina, istočno, zapadno, južno i centralno područje Grada Zagreba,

- s Klubom za obuku službenih i sportskih pasa Zagreb i Hrvatskom udrugom za obuku potražnih pasa projekt uvježbavanja timova za potrage,

- s udrugama speleologa projekt obuke timova za potporu timova za izvlačenje iz ruševina,

- s Hrvatskim crvenim križem projekt obuke za postavljanje šatorskih naselja i njihovu opskrbu.

KLASA: 021-05/15-01/308

URBROJ: 251-01-05-15-5

Zagreb, 22. prosinca 2015.

Predsjednik

Gradske skupštine

Darinko Kosor, v.r.

Za pristup do sadržaja morate biti korisnik portala www.informator.hr.
Sadržajima se pristupa ovisno o Vašem paketu.

Prijava

Zaboravljena zaporka?

Nemate korisničke podatke? Besplatno se registrirajte i testno pristupajte sadržajima 7 dana.
Kao besplatan korisnik ostvarujete pristup do 20 dokumenata.

Registracija