Zakoni
Detalji dokumenta
Objavljen
Donesen
Poglavlja nisu pronađena.
Program socijalnog značenja za Grad Zagreb u 2004.
Pročišćeni tekst vrijedi od 22.12.2003.
Narodne novine
23/2003
Na temelju članka 11.
stavka 2. Odluke o mjerilima za ostvarivanje financijske potpore za zdravstvene, socijalne i humanitarne programe ili projekte od interesa za Grad Zagreb (Službeni glasnik Grada Zagreba 16/02 i 17/03) i članka 38. točke 4. Statuta Grada Zagreba (Službeni glasnik Grada Zagreba 20/01 - pročišćeni tekst), Gradska skupština Grada Zagreba, na 27. sjednici, 22. prosinca 2003., donijela je
PROGRAM
socijalnog značenja za Grad Zagreb u 2004.
1. UVOD
Gradska skupština Grada Zagreba je donijela na 24. sjednici 25. rujna 2003. Odluku o izmjenama i dopunama Odluke o mjerilima za ostvarivanje financijske potpore za zdravstvene, socijalne i humanitarne programe ili projekte od interesa za Grad Zagreb (Službeni glasnik Grada Zagreba 17/03). Navedenom odlukom izmijenjeni su programi od interesa za Grad Zagreb. Umjesto dosadašnjih pet programa od interesa za Grad Zagreb, propisana su tri programa i to:
- program promicanja zdravlja i prevencije bolesti,
- program socijalnog značenja: socijalnog i humanitarnog značenja i prevencije neprihvatljivog ponašanja djece i mladeži,
- program socijalnog i humanitarnog značenja za branitelje Domovinskog rata i njihove obitelji, borce II. svjetskog rata i civilne invalide rata.
Gradski ured za zdravstvo, rad i socijalnu skrb objavio je 17. listopada 2003., Natječaj za predlaganje programa ili projekata od socijalnog značenja za Grad Zagreb u 2004. Na Natječaj su se mogle prijaviti udruge i druge pravne ili fizičke osobe koje su registrirane za provođenje programa socijalnog ili humanitarnog značenja i programa prevencije neprihvatljivog ponašanja djece i mladeži, a u djelovanju obuhvaćaju osobe s prebivalištem u Gradu Zagrebu.
Natječaj za 2004. trajao je 21 dan, a zadnji dan za prijavu bio je 7. studenoga 2003. Na objavljeni Natječaj svake godine pristižu sve kvalitetniji programi, a za 2004. godinu pristigao je i najveći broj ponuda do sada i to njih 350. Za njihovu realizaciju potrebna su sredstva koja višestruko nadmašuju sredstva predviđena proračunom.
Planom sredstava koji će donijeti Gradsko poglavarstvo utvrdit će se programi, programske aktivnosti i visina sredstava potpore za pojedine programe i programske aktivnosti, a sukladno članku 11. Odluke o izvršenju Proračuna Grada Zagreba za 2004.
Ovim programom globalno su podijeljeni programi po programskim područjima.
a) Programi socijalnog i humanitarnog značenja
Potpora programima udruga i pravnih ili fizičkih osoba socijalnog i humanitarnog značenja za Grad Zagreb daje se u cilju:
- poticanja kvalitete aktivnog življenja;
- organizacije i provođenja pomoći i samopomoći, osobito na podizanje kvalitete pomoći, resocijalizacije i integracije osoba s invaliditetom;
- izvaninstitucionalne zaštite djece i mladeži s posebnim potrebama, invalidnih osoba i osoba starije životne dobi, te podizanja kvalitete skrbi o navedenim korisnicima;
- organizacije i provođenje pomoći za žrtve nasilja, socijalno ugrožene osobe koje nisu uključene u postojeći sustav socijalne skrbi, psiho-socijalnu pomoć i sl.;
- organizaciju i provođenje pomoći i samopomoći za osobe starije životne dobi te poticanja kvalitetnog i aktivnog življenja osoba starije životne dobi.
b) Prevencija neprihvatljivog ponašanja djece i mladeži
Mladost je vrijeme potencijalno učestalijih rizičnih ponašanja i velik broj mladih prekrši društvene norme, a da to ne ostavi daljnjeg traga na njihovu razvoju. Kako je danas sve veći broj rizičnih čimbenika kojima su djeca i mladi izloženi u našoj sredini i vremenu, preventivne mjere u cilju sprečavanja društveno neprihvatljivog ponašanja nameću se kao nužnost.
Tako i Grad Zagreb poduzima preventivne mjere u cilju sprečavanja štetnosti svih oblika neprihvatljivog ponašanja djece i mladeži, koje se temelje na poduzimanju raznih socijalnih akcija usmjerenih na smanjenje društvene patologije. Ovim programom obuhvaćene su ciljane skupine djece i mladeži u dobi od 6 do 18 godina.
Iz proračuna Grada već niz godina financiraju se različiti programi koji okupljaju djecu i mlade, sukladno njihovim željama i afinitetima. Ponuđeni sadržaji besplatni su za korisnike i na taj se način djeca i mladi "odvode" s ulice i uključuju u aktivnosti koje im se osiguravaju mimo redovnog sustava školovanja.
2. CILJ PROGRAMA
a) Programi socijalnog i humanitarnog značenja
Programi iz ove skupine odnose se na organizaciju pomoći i samopomoći onim interesnim skupinama koje se nalaze u stanju određene potrebe. Te skupine podrazumijevaju osobe s invaliditetom, osobe starije životne dobi, žrtve obiteljskog nasilja, osobe koje su socijalno ugrožene, ali ne mogu biti uključene u postojeći sustav socijalne skrbi, te sve one kojima je potrebna psiho - socijalna pomoć zbog prevladavanja trenutnih životnih teškoća koje nisu u stanju sami prevladati.
Posebno se financijski potiču programi koji predviđaju organizaciju samopomoći jer smatra se da je aktivan pristup rješavanju vlastitih životnih problema znatno kvalitetniji od pasivnog odnosa.
Stoga Grad Zagreb prepoznaje i financijski podupire programe koji su dobro organizirani, sa što većim brojem korisnika, te koji u dosadašnjoj provedbi pokazuju pozitivne rezultate.
b) Prevencija neprihvatljivog ponašanja djece i mladeži
Pod društveno neprihvatljivim ponašanjem podrazumijeva se ponašanje koje se bitno razlikuje od ponašanja većine djece i mladeži, ponašanje koje je štetno ili opasno za samo dijete ili za nekoga ili nešto iz njegove okoline, ponašanje koje, pored redovite, nužno zahtijeva i dodatnu stručnu pomoć djetetu ili njegovoj obitelji. Iz tog je razloga potrebno razvijati sustav prevencije poremećaja u ponašanju kao jednog od osnovnih preduvjeta za smanjenje kriminaliteta. Primarna prevencija poremećaja u ponašanju obuhvaća sustav intervencija u kojem sudjeluje obitelj, škola, lokalna zajednica, sportski klubovi, vjerske i nevladine organizacije i drugi.
Analizom dosada prihvaćenih programa, programskih aktivnosti i postignutih rezultata, postala je evidentna potreba da se nastave provoditi programi i financirati široki spektar sadržaja za djecu i mlade. Dosadašnji programi pokazali su se uspješnima u osmišljavanju i upotpunjavanju slobodnog vremena, posebno onim sadržajima koje mladi ne mogu ostvariti redovnim školskim programima. U 2004. potrebno je nastaviti s provođenjem programa koji osim ispunjavanja slobodnog vremena djece i mladeži imaju i edukativni karakter.
Prilikom odabira programa i nadalje će se pridavati važnost programima koji nude sveobuhvatnost, raznolikost sadržaja i koji se provode u gradskim četvrtima u kojima je najviše djece i mladeži neprihvatljivog ponašanja. Cilj je i nadalje motivirati mlade da se uključe u programske sadržaje kako bi se kroz njih smanjila devijantna i negativna ponašanja.
3. PROGRAM
U Proračunu Grada Zagreba za 2004., za Program od socijalnog značenja za Grad Zagreb za dodjelu potpora udrugama i pravnim ili fizičkim osobama planirana su sredstva u ukupnom iznosu 10.000.000,00 kn.
Navedena sredstva će se rasporediti na:
a) Programe socijalnog i humanitarnog značenja: 4.000.000,00 kn
b) Prevenciju neprihvatljivog ponašanja djece i mladeži: 6.000.000,00 kn
Planirana sredstva rasporedit će se na sljedeća programska područja:
a) Programi socijalnog i humanitarnog značenja:
1. Programi za osobe s invaliditetom
Odnose se na pomoć osobama s invaliditetom i poboljšanja kvalitete života osoba s invaliditetom i to na:
- organizaciju i provođenje pomoći i samopomoći, osobito podizanje kvalitete pomoći;
- resocijalizaciju i integraciju za osobe s invaliditetom;
- izvaninstitucionalnu zaštitu djece i mladeži s posebnim potrebama i invalidnih osoba te
- podizanje kvalitete skrbi o navedenim korisnicima.
2. Programi za poboljšanje uvjeta života osoba starije životne dobi
Odnose se na pružanje pomoći osobama starije životne dobi, rekreaciju umirovljenika, osmišljavanje slobodnog vremena osoba starije životne dobi (organiziranje druženja, natjecanja, posjećivanje izložbi). Sredstva koja će biti izdvojena za ovo programsko područje biti će raspodijeljena na sljedeće aktivnosti:
- poboljšanje kvalitete života osoba starije životne dobi;
- organizaciju i provođenje pomoći i samopomoći za osobe starije životne dobi;
- poticanje kvalitetnog i aktivnog življenja osoba starije životne dobi;
- izvaninstitucionalnu zaštitu osoba starije životne dobi;
- podizanje kvalitete skrbi o navedenim korisnicima.
3. Programi za pomoć osobama - žrtvama nasilja
Programi za pomoć osobama - žrtvama nasilja odnose se na djecu i odrasle osobe koje su traumatizirane zbog psihičkog ili fizičkog nasilja nad njima. Zbog traume potrebna im je specifična psiho-socijalna pomoć, posebno kada se radi o djeci. Stoga je problematika nasilja izdvojena kao prioritetno područje od socijalnog i humanitarnog značenja. Sredstva koja će biti izdvojena za ovo programsko područje bit će raspodijeljena na sljedeće aktivnosti:
- organizaciju i provođenje pomoći za djecu i odrasle osobe - žrtve nasilja;
- savjetovalište: grupno, individualno, telefonsko.
4. Programi za pomoć socijalno ugroženim osobama koje nisu uključene u postojeći sustav socijalne skrbi
Navedeni programi odnose se na afirmativne oblike pomoći za djecu i odrasle osobe koje su se našle u nepovoljnim egzistencijalnim okolnostima, ali ne zadovoljavaju uvjete predviđene Zakonom o socijalnoj skrbi (Narodne novine 73/97, 27/01, 59/01, 82/01 i 103/03) za ostvarivanje prava na materijale i druge oblike pomoći. Sredstva koja će biti izdvojena za ovo programsko područje bit će raspodijeljena na sljedeće aktivnosti:
- organizacija i provođenje pomoći i samopomoći za osobe koje su egzistencijalno ugrožene;
- briga o bolesnim i nepokretnim osobama;
- educiranje tečajevima za nezaposlene, radi njihova zapošljavanja;
- educiranje volontera koji provode programe.
5. Programi psiho-socijalne pomoći
Navedeni programi pomoći odnose se na pružanje psiho-socijalne pomoći osobama kojima je to potrebno. Sredstva koja će biti izdvojena za ovo programsko područje bit će raspodijeljena na sljedeće aktivnosti:
- psiho-socijalna pomoć osobama koje se u nekom razdoblju svog života suočavaju s problemom koje ne mogu same riješiti; (samohrano roditeljstvo, osobe sa suicidalnim ponašanjem, roditelji djece koja su oboljela od za život ugrožavajućih bolesti, djeca oboljela od za život ugrožavajućih bolesti i dr.);
- grupno, individualno, telefonsko savjetovanje.
b) Prevencija neprihvatljivog ponašanja djece i mladeži:
1. Područje športa
Šport je jedan od najizrazitijih oblika čovjekove kreativnosti te ujedno i pristup u društvo koje tu kreativnost mjeri i prosuđuje kulturnim parametrima.
U smislu zdravoga tjelesnog razvoja i zdravog korištenja slobodnog vremena, velika je uloga sporta i aktivnosti vezanih uz sport.
Motivi mladih ljudi i obitelji da se sportski aktiviraju mogu biti različiti, ali obično su komplementarni i možemo ih podijeliti u četiri vrste:
- biološki: održavanje života, zdravlje, tjelesni razvoj, prirodnost, fizička ravnoteža;
- psihički: igra, radost, kreativnost, psihički razvoj, smionost;
- socijalni: zajedništvo, druženje, korištenje slobodnog vremena, kultura;
- pedagoški: odgoj osobe, slobodno vrijeme, športski odgoj, zdravstveni odgoj, navika, vježbanje, estetika.
Prihvaćenim sportskim programima obuhvatile bi se razne sportske grane, a provodili bi se u postojećim sportskim dvoranama, na igralištima i sportskim objektima specifične namjene, te u dvoranama osnovnih i srednjih škola.
Profesionalni sport je privilegiran i to na štetu sportske rekreacije i amaterskog sporta koji imaju funkciju unapređenja kvalitete življenja i zdravlja. Izvannastavne sportske aktivnosti učenika i sportske aktivnosti u slobodno vrijeme u školi najčešće se odvijaju u školskim klubovima koji se uglavnom tretiraju kao temelj amaterskoga i profesionalnoga sporta.
2. Područje kulture
Sve aktivnosti predviđene programom kulturoloških sadržaja ponajprije će se odvijati unutar prostora Centara za kulturu i srodnih ustanova čija je uloga u prvom redu da "građanstvu u kvartu", a posebice djeci i mladeži, ponude zanimljive kulturne sadržaje kojima mogu korisno i kreativno upotpuniti slobodno vrijeme. Ponuđeni programi iz područja kulture sadržajno se najviše odnose na rad u likovnim, glazbenim, dramskim radionicama, te na organiziranje tribina na različite teme.
3. Područje tehničke kulture
Svaki je društveni napredak potaknut istovremeno još većim tehničko-tehnološkim napretkom. Upoznavanje djece i mladeži sa svijetom tehnike zahtijeva puno znanja, spretnosti i strpljivosti, no ulaganje u tehničku kulturu, a time i u znanje i sposobnost mladih, siguran je ulog u budućnost.
Za programe ovog sadržaja mladi pokazuju iznimno veliko zanimanje, te je svake godine broj ponuđenih programa sve veći. Kako su programi limitirani brojem polaznika potrebno ih je proširiti.
Sadržajno će ti programi i ove godine obuhvatiti različita područja tehničke kulture od informatike, astronomije, zrakoplovstva, foto, kino i video programa, preko globe ekoloških programa, izviđačkih aktivnosti, do različitih sadržaja za djecu i mladež u prirodi.
4. Socio-pedagoško područje
Suočeni s problemima današnjice, krizom u obiteljskom životu kao i sve većim brojem djece i mladih rizičnog ponašanja u 2004., posebna će se pozornost posvetiti socio-pedagoškim programima, te je potrebno planirati i bitno povećati sredstva namijenjena njihovoj provedbi. Unutar pristiglih ponuda primijećen je i veći broj programa koji se temelje na radu sa zlostavljanom i zanemarenom djecom.
Programi će se realizirati u radionicama i igraonicama, te preko drugih oblika individualnog rada, pri čemu će nositelji tih programa biti stručnjaci, educirani za rad s djecom i mladeži i navedenom problematikom.
Ukupan broj djece i roditelja uključenih u socio-pedagoški program ovisit će o procjeni i mišljenju škola, nadležnih službi socijalne skrbi (centri za socijalnu skrb, ustanove za djecu s poremećajima u ponašanju).
Zbog njegove važnosti u prevenciji delinkventnog ponašanja, koje je često uvjetovano poremećenim obiteljskim odnosima, provođenje ovog programa zahtijeva kontinuitet, sustavnost i cjelovitost. Socio-pedagoški programi provodili bi se tijekom cijele školske godine, uz dopunske programe koji će se provoditi tijekom zimskih i ljetnih praznika.
PROMIDŽBA PROGRAMA
Emocionalna korekcija pojedinca i društva počinje preko sredstava javnog priopćavanja kojima ne smije biti osnovni cilj senzacionalizam nego izgradnja konstruktivnog mišljenja i pozitivnih vrijednosti, a nastavlja se osnivanjem institucija i izdavanjem časopisa za pomoć obitelji i mladima.
Globalni program prevencije neprihvatljivog ponašanja djece i mladeži promicat će se u trima ciklusima s tim da će se naznačiti zasebna promidžba svakoga pojedinog programa:
1. Promidžba prije početka programa
- treba skrenuti pozornost na dobne skupine na koje se program odnosi;
- potaknuti zanimanje mladih za programe.
U ovoj se fazi izrađuju brošure, leci, plakati, organiziraju posebne emisije na televiziji i radiju radi poboljšanja programa. Nadalje izrađuju se spotovi za radio i televiziju, te se organiziraju tiskovne konferencije.
2. Promidžba za vrijeme trajanja programa
- dodatno pojašnjavanje programa mladima;
- prikazivanje svega što se trenutno provodi;
- daljnje oglašavanje preko medijskih pokrovitelja;
- spotovi na radiju i televiziji;
- posebne emisije na radiju i televiziji;
- tiskovne konferencije.
3. Promidžba nakon završetka programa
Nakon završetka programa preko tiskovnih konferencija, te emisija na radiju i televiziji, pokazat će se rezultati programa i istraživanja obavljena tijekom provođenja programa.
KLASA: 400-06/03-01/54
URBROJ: 251-11-04-03-33
Zagreb, 22. prosinca 2003.
Predsjednica
Gradske skupštine
Morana Paliković Gruden, dipl. polit., v.r.
Za pristup do sadržaja morate biti korisnik portala www.informator.hr.
Sadržajima se pristupa ovisno o Vašem paketu.
Prijava
Zaboravljena zaporka?
Nemate korisničke podatke? Besplatno se registrirajte i testno pristupajte sadržajima 7 dana.
Kao besplatan korisnik ostvarujete pristup do 20 dokumenata.