Akti u proceduri

13.12.2024.
Novi akti u saborskoj proceduri
Konačni prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o tržištu rada; Konačni prijedlog zakona o provedbi Uredbe (EU) 2023/1542 Europskog parlamenta i Vijeća od 12. srpnja 2023. o baterijama i otpadnim baterijama, izmjeni Direktive 2008/98/ EZ i Uredbe (EU) 2019/1020 te stavljanju izvan snage Direktive 2006/66/EZ
Konačni prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o tržištu rada, podnijela je Vlada Republike Hrvatske, aktom od 13. prosinca 2024. godine.
Prijedlogom se rješava pitanje novčane naknade, odnosno „kako bi materijalno pravna zaštita bila adekvatna, stručna Analiza kao podloga za zakonske izmjene, pokazala je da je potrebno povećati iznos novčane naknade nakon prvih 90 dana korištenja iste, kada prema Zakonu nezaposlene osobe ostvaruju samo 30 % osnovice. Ujedno, Analiza je pokazala da je novčana naknada za prvih 90 dana korištenja u visini od 60 % osnovice primjerena te je na razini većine država članica EU. Stoga se ovim Konačnim prijedlogom zakona propisuje povećanje iznosa novčane naknade sa sadašnjih 30 % na 35 % osnovice i to za razdoblje od 91. do 180. Dana nezaposlenosti.
Na ovaj način procijenjeno je da bi se uspostavila ravnoteža u smislu da korisnici, s jedne strane, ostaju u evidenciji Zavoda dok je naknada izdašna i tako ostvaruju socijalnu sigurnost, dok s druge strane, traže odgovarajući posao i poboljšavaju izglede da se zaposle te ostanu dulje izvan nezaposlenosti. S obzirom da se Zakonom propisuje gornji limit novčane naknade, ovim Konačnim prijedlogom zakona na odgovarajući način povećava se i gornji limit za razdoblje od 91. do 180. dana korištenja novčane naknade, pa se novčana naknada u navedenom razdoblju ne može isplatiti u iznosu višem od 40 % prosječne neto plaće isplaćene po zaposlenome u pravnim osobama Republike Hrvatske u prethodnoj godini prema posljednjem službeno objavljenom podatku.“
Kao razlike između rješenja koja se predlažu Konačnim Prijedlogom zakona u odnosu na rješenja iz Prijedloga zakona i razlozi zbog kojih su te razlike nastale, navedeno da „Konačni prijedlog zakona ne sadrži suštinske izmjene i dopune, već nomotehničku doradu u skladu s primjedbama Odbora za zakonodavstvo.
Konačni prijedlog zakona o provedbi Uredbe (EU) 2023/1542 Europskog parlamenta i Vijeća od 12. srpnja 2023. o baterijama i otpadnim baterijama, izmjeni Direktive 2008/98/ EZ i Uredbe (EU) 2019/1020 te stavljanju izvan snage Direktive 2006/66/EZ podnijela je Vlada Republike Hrvatske, aktom od 5. prosinca 2024. godine.
Prijedlogom zakona se uređuje „pitanja o baterijama, posebice zahtjeva u svezi stavljanja na tržište, uporabe, sigurnosti, označavanja, informacija, zahtjeva u svezi proširene odgovornosti proizvođača, te zahtjeva u svezi sakupljanja i obrade otpadnih baterija. Ovaj Zakon se donosi kako bi se osigurala provedba navedene Uredbe (EU) 2023/1542, koja je u cijelosti obvezujuća i primjenjuje se u svim državama članicama, ali je potrebno Zakonom odrediti nadležna tijela za provedbu odgovarajućih odredbi, nadležnost za nadzor provedbe na teritoriju Republike Hrvatske, te prekršajne odredbe. Zakonom će se isto tako uspostaviti pravni okvir da ministarstvo nadležno za zaštitu okoliša i Fond za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost (Fond) usklade postojeći sustav proširene odgovornosti proizvođača baterija uključujući i gospodarenje otpadnim baterijama s ovim Zakonom i Uredbom (EU) 2023/1542.“
Kao razlike između rješenja koja se predlažu Konačnim Prijedlogom zakona u odnosu na rješenja iz Prijedloga zakona i razlozi zbog kojih su te razlike nastale, navedeno je da „sukladno mišljenju Odbora za zakonodavstvo Hrvatskoga sabora od 2. listopada 2024. godine iznesenog u Izvješću o Prijedlogu zakona o provedbi Uredbe (EU) 2023/1542 Europskog parlamenta i Vijeća od 12. srpnja 2023. o baterijama i otpadnim baterijama, izmjeni direktive 2008/98/EZ i Uredbe (EU) 2019/1020 te stavljanju izvan snage Direktive 2006/66/EZ, nomotehnički razmotrena je dorada izričaja u članka 6. stavka 4. u svezi brisanja riječi „pred nadležnim upravnim sudom“, te se predlaže izričaj ostaviti radi određenosti pravne norme jer sukladno članku 12. Zakona o upravnim sporovima („Narodne novine“, broj 36/24.) upravne sporove može rješavati i Visoki upravni sud Republike Hrvatske.
Odbor za zaštitu okoliša i prirode Hrvatskoga sabora, mišljenjem od 26. rujna 2024., iznesenom u Izvješću s rasprave o Prijedlogu zakona o provedbi Uredbe (EU) 2023/1542 Europskog parlamenta i Vijeća od 12. srpnja 2023. o baterijama i otpadnim baterijama, izmjeni direktive 2008/98/EZ i Uredbe (EU) 2019/1020 te stavljanju izvan snage Direktive 2006/66/EZ, je jednoglasno prihvatio Prijedlog zakona, bez primjedbi.
Vezano za nadležnosti za nadzor nad primjenom ovog Zakona u članku 7. mijenjan je stavak 2. te su preciznije određene razlike u nadležnosti tržišne i elektroenergetske inspekcije, a nadležnosti za nadzor je određena s obzirom na vrstu proizvoda u kojega je baterija ugrađena.
U članku 7. dodan je novi stavak 3. kojim su određene nadležnosti tijela za inspekcijski nadzor, osim Državnog inspektorata, te su renumerirani stavci od 3. do 6. u nove stavke od 4. do 7. U članku 8. stavku 1. izuzeta je Hrvatska agencija za civilno zrakoplovstvo, brisan je stavak 2., stavci 3., 4. i 5. su renumerirani u stavke 2., 3. i 4. te je dodan novi stavak 5. kojim se propisuje da se prekršajni postupak koji ministarstvo nadležno za carinsku upravu provodi radi utvrđenih povreda odredbi ovog zakona i propisa donesenih temeljem ovoga Zakona smatra se prekršajnim postupkom iz nadležnosti Carinske uprave sukladno propisu kojim se uređuje carinska služba.
Izmijenjen je naslov iznad članka 9. (iz „Rok za prijavu i optužni prijedlog“ u „Prijava i optužni prijedlog“) te je u stavku 2. tekst „podnosi optužni prijedlog u skladu s posebnim propisom koji uređuje elektroničke komunikacije“ izmijenjen u „izdaje prekršajni nalog odnosno podnosi optužni prijedlog u skladu s propisom koji uređuje elektroničke komunikacije“.
Dodan je novi članak 10. kojim je određena nadležnost Ministarstva nadležno za zaštitu okoliša za provedbu upravnog nadzora, te su renumerirani članci od 10. do 22. u članke 11. do 23. 30 U članku 21. (prije renumeracije članak 20.) u stavku 2. pojam „osoba“ je preciznije određen kao „pravna i fizička osoba – obrtnik“.
U članku 22. (prije renumeracije članak 21.) u stavku 5. riječ „rješenja“ izmijenjena je u „postupke“.
U članku 23. (prije renumeracije članak 22.) brojevi članaka su izmijenjeni u skladu s provedenom renumeracijom članaka.“
Pripremila: Nensi Marinović mag.pol.
Fotografija: Novi informator