Akti u proceduri

08.12.2024.
Novi akti u saborskoj proceduri
Konačni prijedlog zakona o ovlasti Vlade Republike Hrvatske da uredbama uređuje pojedina pitanja iz djelokruga Hrvatskoga sabora; Konačni prijedlog zakona o privremenom uzdržavanju.
Konačni prijedlog zakona o ovlasti Vlade Republike Hrvatske da uredbama uređuje pojedina pitanja iz djelokruga Hrvatskoga sabora podnijela je Vlada Republike Hrvatske aktom od 14. studenoga 2024. godine, radi stjecanja ovlasti da uredbama uređuje pitanja tekuće gospodarske politike iz djelokruga Hrvatskog sabora, za vrijeme dok Hrvatski sabor ne zasjeda te iznimno i u razdoblju kad je raspušten ili mu istekao mandat.
''Riječ je o nužnoj zakonskoj razradi ustavne osnove za primjenu zakonodavne delegacije, sadržane u odredbama članka 88. Ustava Republike Hrvatske. Primjena toga ustavnopravnog instituta u praksi je neophodno za redovito obavljanje temeljnih dužnosti državne vlasti, uz poštivanje svih materijalnih i vremenskih ograničenja utvrđenih Ustavom Republike Hrvatske.
Temeljna ograničenja zakonodavne delegacije utvrđena su člankom 88. Ustava Republike Hrvatske, a odnose se na razradu Ustavom utvrđenih ljudskih prava i temeljnih sloboda, nacionalna prava, izborni sustav, ustrojstvo, djelokrug i način rada državnih tijela i lokalne samouprave, s tim da uredbe na temelju zakonske ovlasti ne mogu djelovati unatrag, a prestaju vrijediti istekom roka od godinu dana od dana dobivene ovlasti, ako Hrvatski sabor ne odluči drukčije.
Ovlaštenja su u zakonodavnoj praksi dodatno materijalno ograničena na pitanja tekuće gospodarske politike iz djelokruga Hrvatskoga sabora, osim izmjena državnog proračuna i propisivanja poreza, a vremenski su dodatno ograničena na razdoblje u kojem Hrvatski sabor redovito ne zasjeda. Iznimno, delegirana ovlast se odnosi i na razdoblje od dana raspuštanja ili isteka mandata Hrvatskoga sabora pa do dana prvog zasjedanja novoizabranog Hrvatskoga sabora.''
Kao razlike između rješenja koja se predlažu Konačnim Prijedlogom zakona u odnosu na rješenja iz Prijedloga zakona i razlozi zbog kojih su te razlike nastale, navedeno je:
''U odnosu na tekst Prijedloga zakona koji je prošao prvo čitanje u Hrvatskome saboru, Konačni prijedlog zakona razlikuje se u odnosu na članak 4. u koji je dodan stavak 2., a kojim se utvrđuje da Uredba o dopuni Zakona o šumama („Narodne novine“, broj 101/23.) i Uredba o izmjeni Zakona o predškolskom odgoju i obrazovanju („Narodne novine“, broj 101/23.) koje je Vlada Republike Hrvatske donijela na temelju Zakona o ovlasti Vlade Republike Hrvatske da uredbama uređuje pojedina pitanja iz djelokruga Hrvatskoga sabora („Narodne novine“, broj 149/22.) ostaju na snazi, a najdulje do 15. prosinca 2025.''
Konačni prijedlog zakona o privremenom uzdržavanju
Konačni prijedlog zakona o privremenom uzdržavanju podnijela je Vlada Republike Hrvatske aktom od 14. studenoga 2024. godine.
Zakon o privremenom uzdržavanju uređuje novčanu potporu za uzdržavanje djece koja se isplaćuje iz sredstava državnoga proračuna Republike Hrvatske. Zakon je na snazi od 1. rujna 2014. godine.
Sukladno Zakonu o socijalnoj skrbi, poslove u vezi privremenog uzdržavanja od 1. siječnja 2023. godine preuzeo je Hrvatski zavod za socijalnu skrb, što je značajno opterećenje uzimajući u obzir njihovu nadležnost. Stoga je neophodno njegovo rasterećenje te se predlaže dodjela iste nadležnosti Agenciji za osiguranje radničkih tražbina.
Zakon ne osigurava na zadovoljavajući način propisano jamstvo na uzdržavanje i primjeren životni standard djece čiji roditelji ne plaćaju uzdržavanje te propisana visina iznosa privremenoga uzdržavanja nije dostatna potpora uzdržavanju djeteta te je stoga istu potrebno povećati u svrhu jačanja materijalnog položaja djeteta i stvaranja boljih uvjeta za djetetov rast i razvoj.
''Najveći nedostatci pokazali su se u pogledu visine novčane potpore, da je ista nedovoljna te vremenski ograničena na samo tri godine. Jednom kada istekne maksimalno razdoblje korištenja ovoga prava, djeca koja na druge načine (kroz ovršni ili kazneni postupak) ne uspiju namiriti dospjela, a neisplaćena sredstva na ime uzdržavanja, ostaju i bez pomoći države. Isto tako, uočeni su i nedostaci koji se očituju u zahtjevnom i otežanom ispunjavanju propisanih pretpostavki za ostvarivanje prava (jedan od 18 preduvjeta je i da pokrenut ovršni postupak obveznika uzdržavanja) i dokazivanje relevantnih činjenica.''
Zakonske promjene su nužne radi ''bolje i učinkovitije potpore uzdržavanju djece s ciljem unaprjeđenja potpore te doprinosa jačoj zaštiti prava, interesa i dobrobiti djece, što će svakako dodatno doprinijeti i smanjenju socijalne ugroženosti i isključenosti.''
''Predloženim zakonom o privremenom uzdržavanju učinit će se značajni pomaci u materijalnom statusu i pravima djeteta u slučajevima kada obveznik uzdržavanja ne ispunjava obvezu uzdržavanja te će se unaprijediti potpora uzdržavanju djeteta kroz povećanje iznosa privremenoga uzdržavanja i produljenje vremenskoga trajanja potpore, kao i pojednostavljenje postupka ostvarivanja prava na privremeno uzdržavanje i isplate priznatoga iznosa privremenoga uzdržavanja.''
Predloženim zakonom utvrđuju se korisnici prava na privremeno uzdržavanje, te uređuje ostvarivanje prava na privremeno uzdržavanje i visina iznosa privremenog uzdržavanja, nadležnost i postupak za ostvarivanje prava, isplata i vraćanje iznosa privremenog uzdržavanja, financiranje, evidencija i nadzor, te druga pitanja značajna za ostvarivanje prava na privremeno uzdržavanje.
Predloženim zakonom se kao tijelo nadležno za rješavanje o pravu na privremeno uzdržavanje i obvezi vraćanja isplaćenih iznosa privremenoga uzdržavanja određuje Agencija za osiguranje radničkih tražbina, dok se za rješavanje o žalbi protiv rješenja o ostvarivanu prava i obvezi vraćanja isplaćenih iznosa privremenoga uzdržavanja određuje nadležnim ministarstvo nadležno za poslove socijalne skrbi.
Predloženim zakonom se uređuju pitanja obveze povrata isplaćenog iznosa privremenog uzdržavanja. Uređuje se prisilna naplata tražbine i mogućnost ispunjavanja novčane tražbine putem javnog rada.
Kao razlike između rješenja koja se predlažu Konačnim prijedlogom zakona u odnosu na rješenja iz Prijedloga zakona i razlozi zbog kojih su te razlike nastale, navedeno je:
''Konačni prijedlog zakona usuglašen je s prihvaćenim prijedlozima i primjedbama iznesenim u raspravi pred radnim tijelima Hrvatskoga sabora i u raspravi na sjednici Hrvatskoga sabora, te je dodatno nomotehnički dorađen izričaj pojedinih odredbi sukladno primjedbama Odbora za zakonodavstvo Hrvatskoga sabora i to u člancima: 2., 9., 17., 18. (ranije 19.), 38. (ranije 39), 39. (ranije 40.).
Osim navedenoga nomotehničkog usklađivanja, u Konačni prijedlog zakona unesene su dodatne promjene kako je navedeno u nastavku.
S obzirom na prihvaćene prijedloge i izvršene izmjene, došlo je do promjena u numeraciji i rasporedu članaka. U članku 2. stavku 1. Prijedloga zakona, dodana je točka 4. kojom je definirana ovršna isprava u svrhu jasnoće i pravne sigurnosti u pogledu odgovarajuće primjene zakonskih odredbi.
U svrhu jasnoće odredbe, u članku 3. dodana je odredba kojom se propisuje da rješavanje o ostvarivanju prava na privremeno uzdržavanje Agencija obavlja kao javnu ovlast.
U članku 8. stavku 2. odredba je poboljšanja u svrhu unaprjeđenja zaštite djeteta, te je uređeno da pravo na privremeno uzdržavanje traje sve dok obveznik uzdržavanja ne počne izvršavati obvezu uzdržavanja najmanje za šest uzastopnih obroka uzdržavanja u iznosu koji je ovim Zakonom određen kao iznos privremenog uzdržavanja.
U članku 9. dodan je stavak 5. u svrhu poboljšanja odredbi i jasnoće postupanja u slučaju ostvarivanja prava na privremeno uzdržavanje u trajanju kraćem od mjesec dana, u kojem slučaju se pripadajući iznos privremenoga uzdržavanja određuje na način da se mjesečni iznos podijeli s brojem 30 te se taj iznos pomnoži s brojem dana u mjesecu za koje dijete ostvaruje pravo na privremeno uzdržavanje.
U članku 10. stavku 1. brisan je dio odredbe kao suvišan, u svrhu rasterećenja odredbe.
Brisan je stavak 2. radi usklađivanja s Zakonom o općem upravnom postupku.U članku 14. stavku 1. odredba je upotpunjena propisivanjem osoba koje su dužne u postupku dati istinite izjave i točne podatke. U stavku 3. na kraju odredbe dodano je navođenje ovršne isprave iz članka 7., u svrhu sveobuhvatnog propisivanja potrebne dokumentacije. U stavku 4. izvršeno je usklađivanje odredbe. Dodani su stavci 8., 9., 10. i 11. u svrhu potpunijeg uređenja zaštite osobnih podataka.
U članku 15. dodan je stavak 2. u kojim se propisuje da ako se u propisanom roku obveznik uzdržavanja ne izjasni o plaćanju uzdržavanja za dijete, postupak će se dalje provesti i bez njegova izjašnjavanja u svrhu zaštite dobrobiti djeteta.
Brisan je raniji članak 17. kao suvišan, s obzirom na uređenje istovjetnoga pitanja odredbom članka 21. (ranije 22.) stavka 1. Konačnog prijedloga zakona.
U članku 17. (ranije članak 18.) dodana je odredba kojom se propisuje kome se rješenje o privremenom uzdržavanju dostavlja u svrhu jasnoće odredbe. U stavku 2. jasnije je određeno kojoj organizacijskoj jedinici Zavoda se dostavlja rješenje.
U članku 19. (ranije 20.) stavku 3., u svrhu poboljšanja odredbe i bolje zaštite prava i dobrobiti djeteta dodana je mogućnost isplate iznosa privremenoga uzdržavanja djetetu i putem banke na račun roditelja s kojim dijete stanuje, odnosno druge osobe koja skrbi o djetetu.
U članku 21. (ranije 22.) izmijenjen je stavak 2. te je dodan novi stavak 3., u svrhu potpunijeg i jasnijeg uređenja te unaprjeđenja rješenja u slučaju usklađivanja iznosa privremenog uzdržavanja. Navedenim odredbama se propisuje da će Agencija, temeljem obavijesti korisnika ili podataka pribavljenih po službenoj dužnosti, uskladiti iznos privremenog uzdržavanja i o tome pisanim putem obavijestiti punoljetnog korisnika prava odnosno zakonskog zastupnika maloljetnog korisnika i obveznika uzdržavanja, a ukoliko isti podnesu prigovor na promijenjeni iznos uzdržavanja, Agencija će donijeti rješenje na koje stranke imaju pravo žalbe.
Izvršeno je usklađivanje odredbe članka 32. (ranije 33.), stavka 2., na način da se propisuje i upis podataka o zakonskom zastupniku djeteta u Očevidnik rješenja o privremenom uzdržavanju djece.
Izmijenjen je članak 33. (ranije 34.) u svrhu poboljšanja odredbi o zaštiti i razmjeni podataka te je unaprijeđena zaštita osobnih podataka propisivanjem posebnih odredbi kojima se uređuje način postupanje i ovlasti prilikom prikupljanja, razmjene, korištenja i druge obrade podataka.
Izvršeno je usklađivanje odredbi članka 37. (ranije 38.) u odnosu na izmjene drugih odredbi.
U članku 43. (ranije 44.) izmijenjeno je vrijeme stupanja na snagu Zakona te je propisano da Zakon stupa na snagu 1. siječnja 2025. godine.''
Pripremila: Lana Matanović
Fotografija: Novi informator