21.12.2024.

Novi akti u saborskoj proceduri

Prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o Poreznoj upravi.

Prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o Poreznoj upravi podnijela je Vlada Republike Hrvatske, aktom od 31. listopada 2024. godine s ciljem preciznijeg definiranja i opisa pojedinih postojećih i novih poslova iz nadležnosti Porezne uprave i njezinih ustrojstvenih jedinica, suradnja s građanima, poreznim obveznicima i drugim tijelima, kao i ovlasti, prava, obveze i odgovornosti službenika i namještenika Porezne uprave, korištenje podataka i prava pristupa podacima te informacijska sigurnost, upravljanje kvalitetom i uslugama, a u skladu s najboljim međunarodnim praksama iz područja standarda informacijskih tehnologija.

U Prijedlogu zakona se obrazlaže potreba za donošenjem nove izmjene važećeg Zakona:

„Ustroj novih ustrojstvenih jedinica u Poreznoj upravi, donošenje novog Zakona o državnim službenicima i novog Zakona o Središnjem registru stanovništva, kao i neusklađenost određenih odredbi postojećeg Zakona o Poreznoj upravi s drugim propisima ukazali su na nužnost adekvatnog usklađenja normativne regulacije poslova unutarnjih ustrojstvenih jedinica Porezne uprave, ovlasti, prava, obveze i odgovornosti službenika i namještenika Porezne uprave te suradnje s drugim tijelima.

Novim Zakonom o izmjenama i dopunama Zakona o Poreznoj upravi žele se postići sljedeći ciljevi:

- jasno i preciznije definirati i opisati postojeće i nove poslove iz nadležnosti Porezne uprave, uključujući i novi posao vođenja i održavanja Središnjeg registra stanovništva od 1. siječnja 2026., kada na snagu stupa novi Zakon o Središnjem registru stanovništva;

- precizno propisati način odgovaranja na usmene i pisane upite i zahtjeve građana i poreznih obveznika dodavanjem odredbe da usmeni i pisani upiti i zahtjevi građana i poreznih obveznika moraju sadržavati OIB podnositelja upita ili zahtjeva, kako bi se moglo nedvojbeno utvrditi identitet podnositelja upita/zahtjeva te je li osoba koja postavlja upit/zahtjev ovlaštena dobiti tražene podatke, što će utjecati na rasterećenje službenika upitima/zahtjevima za koje je nemoguće utvrditi tko ih je poslao te kako bi se pošiljatelja moglo kontaktirati u slučaju potrebe pojašnjenja upita/zahtjeva kada iz samog upita nije jasno koju informaciju pošiljatelj traži;

- učinkovitije praćenje predmeta prekršajnog postupka u prvom stupnju zbog povrede poreznih propisa i propisa o doprinosima na jednom mjestu prelaženjem iz nadležnosti područnih ureda u nadležnost Središnjeg ureda, s tim da će se sami postupci i dalje voditi u nadležnim područnim uredima;

- spriječiti neovlašteno korištenje uređaja za snimanje zvuka i/ili slike u službenim prostorijama Porezne uprave;

- ovlastiti službenike Porezne uprave za utvrđivanjem istovjetnosti osoba prije svake komunikacije s poreznim obveznikom u kojoj se razgovara o poreznim stvarima, kako bi se spriječila zamjena identiteta poreznih obveznika i omogućilo očuvanje načela porezne tajne;

- dodatno precizirati ovlasti službenika koji obavljaju poslove nadzora i suzbijanja poreznih prijevara;

- osigurati redovito provođenje nadzornih aktivnosti propisivanjem odredbe da su službenici područnih ureda i ispostava područnih ureda koji obavljaju poslove poreznog nadzora, suzbijanja poreznih prijevara te ostale poslove nadzora dužni privremeno, obavljati dodijeljene poslove u drugom područnom uredu po nalogu ravnatelja Porezne uprave;

- precizno definirati potrebu donošenja rješenja prilikom ostvarivanja prava iz Kolektivnog ugovora za državne službenike i namještenike čime bi se značajno rasteretili službenici i smanjila potrošnja drugih resursa;

- promjena odredbi koje se odnose na korištenje podataka i prava pristupa podacima te informacijsku sigurnost, upravljanje kvalitetom i uslugama, a u skladu s najboljim međunarodnim praksama iz područja standarda informacijskih tehnologija;

- uskladiti odredbe Zakona o Poreznoj upravi sa Zakonom o državnim službenicima;

- definirati novi način suradnje i razmjene podataka s drugim tijelima putem državne informacijske infrastrukture, kojom upravlja Ministarstvo uprave, pravosuđa i digitalne transformacije, prema posebnom propisu;

- uskladiti odredbe Zakona o Poreznoj upravi sa Zakonom o uvođenju eura definiranjem novčanih kazni za prekršaje u eurima umjesto u kunama;

- ujednačiti jezičnu terminologiju te izvršiti nomotehničku prilagodbu u člancima koji se mijenjaju.“

Na 4. sjednici, 15. studenoga 2024. donesen je zaključak da se prihvaća Prijedlog zakona. Sve primjedbe, prijedlozi i mišljenja uputit će se predlagatelju radi pripreme Konačnog prijedloga zakona.

Pripremila: Lidija Doko mag. iur.

Fotografija: Novi informator