14.12.2024.

Novi akti u saborskoj proceduri

Konačni prijedlog zakona izmjenama i dopunama Zakona o poljoprivredi

Konačni prijedlog zakona izmjenama i dopunama Zakona o poljoprivredi, podnijela je Vlada Republike Hrvatske, aktom od 28. studenog 2024.

Ovim Prijedlogom se „propisuju načela postupanja Ministarstva i Agencije za plaćanja u slučajevima sumnje na prijevaru, umjetnog stvaranja uvjeta, financijskih korekcija i kazni za korisnike potpora u okviru Zajedničke poljoprivredne politike. Nadalje, propisane su odredbe o sukobu interesa, dvostrukom financiranju, povratu sredstava, više sile i izvanrednih okolnosti.

Konačnim prijedlogom zakona ukida se primjena višestruke sukladnosti, a u dijelu koji se odnosi na primjenu uvjetovanosti uključuje se socijalna uvjetovanost koja je obvezna za poljoprivrednike i druge korisnike izravnih plaćanja i IAKS mjera ruralnog razvoja od 1. siječnja 2025. godine. Sukladno Uredbi (EU) br. 2021/2116 svi korisnici izravnih plaćanja su prilikom obavljanja poljoprivredne djelatnosti na poljoprivrednom gospodarstvu, uz obvezu poštivanja propisanih zahtjeva upravljanja i dobrih poljoprivrednih i okolišnih uvjeta, obvezni ispunjavati i zahtjeve koji se odnose na primjenjive uvjete rada i zapošljavanja ili obveze poslodavaca.“

Kao razlike između rješenja koja se predlažu Konačnim Prijedlogom zakona u odnosu na rješenja iz Prijedloga zakona i razlozi zbog kojih su te razlike nastale, navedeno je „stručni nositelj je dodao nove članke 8 do 11., 16., 17. i 33. te nomotehničku doradu u članku 3. kojim se mijenja članak 3. stavak 1., izmjene u članku 7. kojim se dodaje članak 8.c, članku 22. Prijedloga zakona, a sada članku 28. Konačnog prijedloga zakona, kojim se mijenja članak 143., članku 30. Prijedloga zakona, a sada članku 37. Konačnog prijedloga zakona, kojim se propisuje donošenje pod zakonskih akata i članku 31. Prijedloga zakona, a sada članku 38. Konačnog prijedloga zakona, kojim se propisuje koji pod zakonski akti ostaju na snazi nakon stupanja na snagu ovoga Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o poljoprivredi.

Sukladno Uredbi (EU) br. 2021/2116, u provedbi intervencija Strateškog plana Zajedničke poljoprivredne politike Republike Hrvatske 2023.-2027. umjesto višestruke sukladnosti primjenjuje se uvjetovanost. S obzirom na to da će se kontrola višestruke sukladnosti za višegodišnje IAKS mjere iz Programa ruralnog razvoja Republike Hrvatske za razdoblje 2014. – 2020. završiti do 2025. godine, novim člancima 8. i 10. brišu se članci 13. i 14. Zakona kojima se propisuje višestruka sukladnost, a novim člancima 9. i 11. dopunjuju se članci 13.a i 14.a, čime se omogućuje uvođenje socijalne uvjetovanosti.

Novim člankom 16. unose se dopuna i izmjene članka 101., a kako bi se osigurala uspostava Nacionalnog informacijskog sustava ekološke proizvodnje (NIS-EKO) kojim se uspostavlja jedinstvena točka razmjene dokumenata i informacija vezanih uz kontrolni sustav ekološke proizvodnje. Nadležno tijelo za uspostavu je Ministarstvo, a pristup sustavu s različitom razinom prava imaju ovlaštena kontrolna tijela, Agencija za plaćanja i Državni inspektorat. Uspostavom sustava osigurava se brza i učinkovita razmjena svih relevantnih dokumenata i informacija unutar kontrolnog sustava među ovlaštenim kontrolnim tijelima i nadležnim tijelima. S tim u vezi, novim člankom 17. nomotehnički se uređuje članak 102. sukladno izmjenama članka 101.

Novim člankom 33. unosi se promjena članka 163. stavka 5. kojom se propisuje obveza dostavljanja zapisnika o provedenom inspekcijskom nadzoru i službenoj kontroli Agenciji za plaćanja neovisno o utvrđenom činjeničnom stanju kako bi se osigurala pravovremena i pravovaljana kontrola uvjetovanosti na terenu.

U članku 3. jasnije se propisuje definicija sumnje na prijevaru te se ista uz članak 3. veže i uz članak 4. Direktive (EU) 2017/1371 Europskog parlamenta i Vijeća od 5. srpnja 2017. o suzbijanju prijevara počinjenih protiv financijskih interesa Unije kaznenopravnim sredstvima (SL L 198, 28. 7. 2017.). 29

Članak 7. je izmijenjen u koordinaciji predlagatelja i ministarstva nadležnog za pravosuđe, upravu i digitalnu transformaciju. Uz izmjene stavaka 4. i 5., stavka 7. (stavak 6. Konačnog prijedloga zakona) i stavka 9. (stavak 7. Konačnog prijedloga zakona), brisane su odredbe stavaka 6., 8. i 12. budući da obavijest o privremenoj odgodi dodjele potpore predstavlja mogućnost ugrožavanja provođenja kaznenog postupka i njegovih faza, uključujući i fazu izvida. U cilju jasnijeg propisivanja sankcioniranja korisnika koji je pravomoćno osuđen za prijevaru unesena je promjena odredbe članka 8.c stavka 11. (članak 8.c stavak 9. Konačnog prijedloga zakona).

U članku 22. Prijedloga zakona, a sada članku 28. Konačnog prijedloga zakona sukladno članku 9. Uredbe (EU) br. 260/2012 Europskog parlamenta i Vijeća od 14. ožujka 2012. o utvrđivanju tehničkih i poslovnih zahtjeva za kreditne transfere i izravna terećenja u eurima i o izmjeni Uredbe (EZ) br. 924/2009 (SL L 290, 30.3.2012.) korisnicima mjera poljoprivredne politike omogućeno je da radi provedbe plaćanja potpore mogu otvoriti račun u jednoj od poslovnih banaka sa sjedištem u Europskoj uniji.

U članku 30. Prijedloga zakona, a sada članku 37. dodana je odredba o usklađivanju pravilnika donesenog temeljem članka 101. stavka 2. Zakona o poljoprivredi („Narodne novine“, br. 118/18., 42/20., 127/20. – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske, 52/21. i 152/22.) s odredbama ovoga Zakona te je sukladno ovoj dopuni u članku 31. Prijedloga zakona, a sada članku 38., dodana odredba o ostajanju na snazi trenutno važećeg pravilnika do stupanja na snagu pravilnika iz članka 37. stavka 3. Konačnog prijedloga zakona.

Prihvaćene su primjedbe Odbora za zakonodavstvo Hrvatskoga sabora, od 2. listopada 2024., za nomotehničkom doradom izričaja, te su u Konačnom prijedlogu zakona dorađeni članci 3. i 7.“

Zakon je donesen na 4. sjednici, 13. prosinca 2024.

Pripremila: Nensi Marinović mag.pol.

Fotografija: Novi informator